Dobrý začátek
„Dobrý začátek“- metodika zaměřená na socio-emoční rozvoj předškolních dětí
V současné době působíme jako příklad dobré praxe, kdy učitelé z celé České republiky mohou vidět, jak tato metodika pomáhá s naplňováním principů socio-emočního učení v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky.
Mezi hlavní témata metodiky patří tyto tematické moduly:
- Wellbeing dětí v mateřské škole
- Podpora sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku (2 až 6 let)
- Budování vztahů s dětmi
- Adaptační proces – adaptace dítěte a rodičů v MŠ
- Budování vztahu a komunikace s rodiči
- Dvouleté děti v MŠ
- Pozitivní přístup k dítěti, pěstování žádoucích návyků v chování
- Strategie řízení třídy: respekt a společná pravidla
- Podpora spolupráce a vzájemnosti dětí
- Chválení a odměňování (co, kdy a jak chválit; co nechválit, odměny)
- Podpora kognitivních procesů a vedení dětí k poznávání a učení se, včetně podpory soustředění a vytrvalosti
- Proaktivní strategie práce s nevhodným a rušivým chováním dětí – odstraňování nevhodných návyků v chování a nastavování vhodných vzorců chování
- Sebeovládání a agresivita, zvládání vzteku a uklidnění se
- Individualizace – chápání odlišností a normality, individuální potřeby, cíle, tempo dítěte a inkluzivní přístupy v třídním kolektivu
- Inkluzivní přístup k dětem ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí
- Řešení konfliktů mezi dětmi
- Vedení k samostatnému řešení problémů dětmi
Metodika využívá situační učení, které je založené na aktuálních situacích. Díky velkým maňáskům a dramatizaci různých situací se děti učí, jak správně reagovat, pokud se do takové nebo podobné situace dostanou.
