„Dobrý začátek“- metodika zaměřená na socio-emoční rozvoj předškolních dětí

Naše mateřská škola byla od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2023 centrem kolegiální podpory (Reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000506).

V současné době působíme jako příklad dobré praxe, kde učitelé z celé České republiky mohou vidět, jak tato metodika pomáhá s naplňováním principů socio-emočního učení v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky.

Mezi hlavní témata metodiky patří tyto tematické moduly:

  • Wellbeing dětí v mateřské škole
  • Podpora sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku (2 až 6 let)
  • Budování vztahů s dětmi
  • Adaptační proces – adaptace dítěte a rodičů v MŠ
  • Budování vztahu a komunikace s rodiči
  • Dvouleté děti v MŠ
  • Pozitivní přístup k dítěti, pěstování žádoucích návyků v chování
  • Strategie řízení třídy: respekt a společná pravidla
  • Podpora spolupráce a vzájemnosti dětí
  • Chválení a odměňování (co, kdy a jak chválit; co nechválit, odměny)
  • Podpora kognitivních procesů a vedení dětí k poznávání a učení se, včetně podpory soustředění a vytrvalosti
  • Proaktivní strategie práce s nevhodným a rušivým chováním dětí – odstraňování nevhodných návyků v chování a nastavování vhodných vzorců chování
  • Sebeovládání a agresivita, zvládání vzteku a uklidnění se
  • Individualizace – chápání odlišností a normality, individuální potřeby, cíle, tempo dítěte a inkluzivní přístupy v třídním kolektivu
  • Inkluzivní přístup k dětem ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí
  • Řešení konfliktů mezi dětmi
  • Vedení k samostatnému řešení problémů dětmi

Metodika využívá situační učení, které je založené na aktuálních situacích. Díky velkým maňáskům a dramatizaci různých situací se děti učí, jak správně reagovat, pokud se do takové nebo podobné situace dostanou.

fotka Maňásků